Αν και ο αληθινός στρατιώτης του Χριστού, που αγαπά να φτάσει στο πλήρωµα της τελειότητας, δεν θα θέση ποτέ στην πρόοδό του κάποια χρονική προθεσµία, οµως πρέπει να συγκρατώνται µε κάποια διάκρισι οι υπερβολικές εκείνες θερµότητες του πνεύµατος, οι οποίες ανάβουν µάλιστα στην αρχή µε µεγάλη επιθυµία, σβύνουν µετά απο αυτά και µας αφήνουν στα µισά του δρόµου. Οπότε, όχι µόνο οι εξωτερικές και σωµατικές αρετές πρέπει να αποκτώνται σιγά σιγά, σάν µε βαθµίδες και σκαλοπάτια, όπως είπαµε, αλλά ακόµη και οι εσωτερικές και ψυχικές αρετές, κατα αυτόν τον τρόπο πρέπει να αποκτώνται. Γιατί, µε τέτοιο τρόπο, το λίγο γρήγορα γίνεται πολύ και παραµένει. Οπότε, για παράδειγµα, για να αποκτήσης την εσωτερική αρετή της υποµονής, δεν µπορείς αµέσως να χαίρεσαι ή να επιθυµής τίς βρισιές και τα αλλά αντίθετα, που θά σου κάνη κάποιος, γιατί η χαρά αυτών και η επιθυµία, είναι οι υψηλότεροι βαθµοί της υποµονής· σ’ αυτούς δεν πρέπει να ανεβαίνης αν ίσως δεν περάσης πρώτα από τους χαµηλότερους βαθµούς και τα σκαλοπάτια αυτής της αρετής. Τα σκαλοπάτια αυτά είναι, το να καταφρονής εσύ πρώτος τον εαυτό σου· το να µη συγκατατεθής στο να εκδικηθείς· το να µισής την εκδίκησι και τα παρόµοια (βλέπε στο ιγ΄ κεφάλαιο).
Σέ συµβουλεύω ακόµη, να εξασκήσαι κυρίως όχι σε όλες τίς αρετές, ούτε σε πολλές, αλλά πρώτα σε µία µόνο και µετά απο αυτά στην άλλη. Γιατί έτσι φυτεύεται η ενάρετη συνήθεια στη ψυχή πιό εύκολα και πιό σταθερά· διότι και µε την αδιάκοπη εκγύµνασι της µιάς αρετής και η ενθύµησί σου τρέχει ευκολώτερα σ’ αυτήν και ο νους σου λεπτύνεται πάντα περισσότερο, για να βρίσκης νέους τρόπους και αιτίες για να την αποκτήση· και η θέλησίς σου κλίνει ευκολώτερα και µε µεγαλύτερη διάθεσι σ’ αυτήν. Αυτά βέβαια, δεν θα επακολουθήσουν, αν καταπιασθής µε πολλές αρετές.
Εξ άλλου οι πράξεις µιας µόνης αρετής, όντας όµοιες µεταξύ τους γίνονται µε την ίδια και όµοια εξάσκησι, λιγότερο κοπιαστικές. Γιατί η µία καλεί και βοηθεί την άλλη, την παροµοία της και εξ αιτίας αυτής της οµοιότητος, εντυπώνονται σε µάς ακόµη καλύτερα, µε το να βρίσκουν τον θρόνο της καρδιάς ήδη έτοιµο και διατεθειµένο στο να δέχεται εκείνες τις νέες πράξεις, που θα ξανακάνουµε, καθώς δεχτήκε απο πρίν και τίς άλλες τίς όµοιές τους.